Alla tips när man pluggar / jobbar hemifrån

Hemmajobb + studier är nog något de flesta av oss har varit tvungna att kämpa med lite extra med sedan covid, och eftersom jag började plugga i höstas så har jag hunnit samla på mig en hel del tips, som jag tänkte dela.

Gör dig alltid i ordning på morgonen
- oavsett om du pluggar eller jobbar hemifrån. Det hjälper en att komma igång. Att starta dagen, vilken annars inte blir lika självklar när man kan såsa runt i mjukisar hur länge som helst.

Börja plugga / jobba på en gång
- Detta faller sig ganska naturligt om man nu gör första punkten. Däremot, brukar många som åker till en skola/arbetsplats kanske utnyttja morgonen till att titta lite på TV, chilla lite, och invänta starten vid klockan 9. Mitt tips här är att utnyttja att vi faktiskt inte behöver transportera oss och börja dagens to dos ganska direkt efter vi duschat och klätt oss. Då blir vi klara tidigare på eftermiddagen. Vi är generellt smartare på förmiddagen och får mer gjort då.

Ut och ta frisk luft
- Kom ut ganska tidigt. Tips från coachen är att studera kanske 1 h, sen gå ut en sväng, och sedan fortsätta. Gör som i skolan och ta raster, och gå då ut. Flera gånger om dagen. Syre gör oss pigga och alerta. Har man ett telefonmöte? Ta det över en promenad.

TO DOs
- Ibland har man inte så många punkter att göra, och då kan man bara jobba på med den grejen man sitter med, men så fort man börjar få flera punkter: skapa en to do. Vi behöver avlasta hjärnan från att tänka på "sen", för att skapa optimalt fokus.

Planera ditt jobb/plugg
- Finns flera exempel på detta, men om vi säger såhär. Inom båda världar kan man ofta göra hur mycket som helst. Se över vad som behövs, och bestäm vilken tid det får ta, vad du ska göra. Låt inte jobbet/plugget styra dig, det är du som ska styra jobbet/plugget. Om man ska skriva en uppsats kan jag ibland bestämma att, okej jag vill lägga en timme nu. Hur ska den timmen se ut? 5 minuter för att rada upp viktiga punkter, och 55 minuter för att samla information. Och sedan klockar man. Annat exempel kan vara att man har prov över en vecka där man ska skriva X antal sidor. Dela upp sidorna på antalet dagar och gör lite mer de första dagarna så kommer det gå bra. Skjut inte upp det till slutet.

Ta ledigt på kvällen och sov ordentligt
- Vår återhämtning är det som ger oss kraft. Vi behöver slappna av, vila tanken och släppa fokuset för att kunna processa. Vet ni varför en bäbis sover 16 h/dygn? Jo för att de lär sig så jäkla mycket. Så: sov och bli smart.

Ta dig till träningen
- Hur gärna man vill skippa träningen, så gå åtminstone dit. Igår hade jag haft en väldigt fylld dag, men via skärmar. Jag hade två zoom, samt var tvungen att lägga upp ett samarbete, vilket gjorde att jag lite prioriterade bort att gå ut. När klockan var halv 5 hade jag fortfarande varit inne hela dagen, och jag och Gurra funderade om vi skulle träna. Vi sa båda att vi inte var så jättesugna, men vi bestämde oss för att åtminstone gå dit för att göra det till vad det blir. Och vi tränade. I början var jag lite trött men 10 minuter in var allt bättre och när vi gick därifrån kändes allt bättre. Dagen, sinnet, kroppen allt. Gå åtminstone dit. Sätt dig i situationen att kunna träna. Orkar du verkligen inte där så är det lugnt ändå.


Gillar

Kommentarer