Att leve efter den cirkadianska rytmen

Känner ni till cirkadiansk rytm? Jag läser om detta i min utbildning nu, vilket är sjukt intressant.

Vill ni optimera ert välmående och förstå hur man kan anpassa kan det vara kul att hänga med här.

Det handlar i alla fall om vad som sker i kroppen i förhållande till dygnets lopp och utifrån vad som händer har jag skrivit upp hur man bör leve en optimal dag för att hjälpa kroppen vara i balans. För att förklara lite VARFÖR detta funkar så är det så att vi har olika hormoner som slår till vid olika tidpunkter. Om man följer dess syfte är det mycket större chans att kroppen kommer må bättre. Allt detta ligger inom kategorin "stressrelaterad ohälsa" och eftersom att jag själv förut hade ett enormt påslag av stress ligger det mig nära om hjärtat att detta detta.

Vi börjar med melatonin och kortisol. kortisolet är ett lätt stresshormon som gör oss pigga och alerta. På morgonen slår kortisolet till och stegrar framåt kvällen då det minskar och istället melatoninet ökar, dvs vårt sömnhormon. Här gör ju det flesta ett grundläggande "fel" vilket är att inte följa melantoninbets infall, däribland jag själv, men inte i så hög grad som säker vissa andra. När melatoninet slår in blir man trött, FORT, och bör egentligen lägga sig. Detta förklarar för mig varför jag skojar med folk om att jag blir PANIKTRÖTT när jag blir trött. Det är i detta lägga de flesta kanske vill äta något stött då vi gärna söker energi från socker, fast det i detta läge bör komma från sömn. När vi dessutom käkar något då blir vi ju lite piggare och redan där sker en ikkeanpassning till denna rytm.

Sedan tänkte jag också lägga in en bild på den cirkadianska rytmen.

Jag har skrivit upp en "optimal" dag utifrån detta, som kan vara kul att titta på.

06.00 Vakna och meditera, perfekt läge då tankefrekvensen är låg och kroppen fortfarande i vila.

06.45. Blodtrycket höjs för att göra oss pigga, och vi kan börja komma igång. Frisk luft, yoga, kreativt skapande eller inledning av arbete tycker jag känns rimligt här. De flesta behöver nog använda denna tid till att fixa sig och YES bra läge så blir det lite trevligare än när man ska välja kläder helt hjärndöd.

10.00 Är vi som mest alerta och ska göra det som vi tycker känns svårast eller krångligast, dessutom är det ju skönt att bli av med det. Förmiddagar bör därmed vara bra rum för prov, studier, ja ni vet själva vad det är i jobbet ni HELST vill skjuta på. Gör det HÄR. För mig ligger fokus på plugg och företag här.

12.00 Står solen som högst och då ska vi vara ute. Lunch + lunchpromenad?

14.30 Många gånger när vi pratar om koordination så pratar vi om sport, och det är ju här detta har sitt huvudsakliga syfte. Men det flesta är vid denna tid på jobbet, och här tycker jag et känns vingligt att lägga in möten då detta berör hur man förhåller sig till andra och skapar ett samspel.

15.30 har man snabbast reaktionstid, här kanske man bör se över viktiga papper, för att se missar. Söka saker att reagera på.

17.00 TRÄNA. Här har vi som lättast att bygga muskler.

18.30 Här har vi som högst blodtryck, och jag tror det är därför somliga upplever att de har bättre fokus på kvällen. Ärligt tycker jag det känns rimligt att fokusera förmiddag, träna eftermiddag, och fokusera lite ytterligare på kvällen, alternativt vara ute och träffa vänner, ta hand om familj osv.

21.00 Här utsöndras melatoninet igen och vi ska bli trötta och börja röra oss till kojs.

00.00 Man har mer djupsömn under tidigare delar av natten, och sedan ökad detta upp till 02.00 då man sover som djupast, innan man går in i mer och mer REM-sömn, och därför är det bra att lägga sig tidigt.



PUSS

Gillar