En matdag med Greta - om våra variationer (paleo style ish) - puls och blodtryck

Jag tänket faktiskt köra en matdag här på bloggen, vilket är gårdagens. Först och främst vill jag inleda med att säga som allla säger som publicerar dessa matdagar - det kan variera en hel del från dag till dag, SÅKLART och som det sig bör, och sedan är vi alla olika.

Jag tänker att en av de intressanta aspekter med att jag delar en matdag är att jag pluggar till hälsocoach, där jag lärt mig en hel del - och utan att tänka riktigt på det har jag anammat både det ena och det andra.

Förut, på 2018, hade jag:

  • Ont i magen varje dag
  • Sämre hy
  • Dåligt hår
  • En ganska jobbig relation till när och hur jag skulle äta
  • vätskefylld

  • (FÅR EJ BORT DENNA PRICK HAHA; HAR RADERAT RUTAN 1000 GGR)

    Det blev ju "värre" då jag gick upp i vikt, och dessutom var överkänslig mot mycket.


Så utifrån vad jag i detta inlägg publicerar känner jag mig "stolt" och att det ligger en sund inställning bakom, då alla mina upplistade problem är lösta. Jag bara äter det jag vill, när jag vill.

Vad jag dock lärt mig också är våran stora variation, att vi evolutionärt utvecklats olika från olika platser, vi har olika mycket av olika enzym som bryter ner olika livsmedel. Jag tillexempel kan äta (och mår väldigt bra av fett, men är känslig för för mycket kolhydratrik mat. Kommer dina förfädrar från en tropisk ö är det med största sannolikhet att bananer, mangos och liknande hjälpt deras gener leva vidare.

OKEJ NU KÖR VI!

Jag börjar ofta morgonen runt 6.00 men igår försov jag mig till kl 07.52.
Då är de alltid kaffe som gäller:

Kaffe med sprouds barrista-mjölk.

Brukar kanske käka min första måltid runt 10/11, men igår hann klockan bli 12.30. Var på drop in på psykiatrin efter mitt morgonmys och skrev ut ökad dos, och handlade sedan.

Var superglad för hade sänkt mitt blodtryck till mitt ordinarie (det stiger av medicinen, men ska stabiliseras) och hade 110/75 och en puls på 63, vilket jag tycker var bra då jag precis hade promenerat dit och innan druckit en relativt stark kaffe. Läkaren sa att det var många elite-idrottare som hade liknande värden. Tycker it makes sense att berätta då detta är ett inlägg om kost, och jag indikerar på att jag mår väldigt bra av min livsstil - för det gör jag. Frisk som en nötkärna sa läkaren att jag var.

Under tiden jag lagade mat så åt jag någon friggs med ost och smör.
Måltiden jag serverade mig själv var i alla fall:

Äggröra/omelett på 2 ägg och vatten, med en kycklingfilé, lagad i smör med ost och en friggs med en halv avokado.

Under dagen: snacksade jag på detta. Insert 1,5 pepparkaksdadlar i nötmixen, + en till sproudkaffe, medan jag hade en gaaalen storstädninga av lägenheten, flyttade mattor + damsög + höre typ 3 tvättmaskiner, slängde skor, HM va härligt det ÄR att sitta i denna välputsade lya nu.

VILL NI HA BILDER?

Vid 19.30 drog jag iväg och tärnade, och brukar egentligen käka middag vid den tiden. Sedan Kom jag inte hem förens 22.00 ? blev själv lite chockad - och lagade då middag som blev klar 22.30.. Även denna gång åt jag någon friggs med smör medan jag lagade mat haha.... Ville även visa min smörkonsumtion. Detta smörpaket köpte jag när jag var och handla. Så på denna punkt är man inte blygsam inte :P

Middagen blev som ni ser:

Sallad, 1/2 gurka, 1 spetspaprika, 1/2 avokado, med chiliolivolja och salt, sedan rökt lax, morot och friggsen med smör och ost.

och sen var jag mer än mätt :) Vad tycker ni? Jag tycker det är ganska intressant alla som tittat på amerikanska dokumentärer (där köttindustrin är som VÄRST, med mest antibiotika och skit) och sedan säger att man får en bättre prestanda animalier.

en snabb parantes är att enligt mina studier så ligger försummat till 0 korrelationer med ohälsa på köttet i sig, alla effekter kommer med hur köttet är behandlat, färgämnen, foder, stress, osv. Kossor släpper ut MYCKET mer koldioxid än kyckling ex, också, bara så ni vet ;).

PUSS

  • MAT

Gillar

Kommentarer