För mycket och upplevd panik - hur undviker vi detta och hur håller vi oss mottagliga för info?

Godmorgon hjärtan.
Idag är det mycket som ska hända. Jag har två föreläsningar, en inlämning med deadline klockan 18, besök hos tandläkaren och besök med uppföljning hos psykiatrin då jag hade gått ner i vikt liiite sedan jag började med medicinen. Dessutom har jag tenta på fredag, så idag är det bara till att ligga i. Sedan ska min kille iväg tidigt nu på morgonen så jag passade på att gå upp tidigt idag. Redan 05.25 vaknade jag av mig själv, och var så himla pigg och utsövd efter att ha somnat igår precis strax efter 22 medans han satt uppe och jobbade hehe.

Hur som vill jag gå in lite i snacket om när vi har "mycket", för jag minns så väl förut känslan av att vara helt överväldigad över allt som behöver göras. Att knyta an till varje stund och göra en sak i taget är så viktig. Att liksom inte försöka göra allt samtidigt eller bara sitta och titta rakt ut, få panik, bli ledsen och stressad och känna att allt är omöjligt.

Min bästa inställning är att tänka ish: okej, nu sitter jag och jobbar på så länge jag hinner idag/så mycket som möjligt denna vecka, så har jag i alla fall gjort mitt bästa. Att när man har föreläsningar INTE försöka dubbelplugga för att sedan inte få in nåågot och att försöka hålla sig så mottaglig som möjligt över hela dagen i varje stund. Liksom utnyttjar jag tiden, vet jag att jag gjort mitt bästa.

Hur håller vi oss mottagliga och lär oss(/får) så mycket (gjort) som möjlig då?


Jo, då kommer jag utgå hur det ser ut för mig personligen men jag har insett en bra energinivå är grunden för att jag ska vara närvarande och därmed mottaglig och produktiv. Utifrån detta är mina bästa rekommendationer att:

★ Prioritera sömn trots att man har mycket. Vet ni varför bäbisar sover så mycket? Jo för att de lär sig så mycket och måste bearbeta infon, vilket bäst görs sovande. När vi sover sätter sig saker.

★ Att därmed repetera innehållet innan man somnar. Förstår du inte helt när du lägger dig kommer du förstå mycket bättre morgonen därpå. Testa och återkom till mig.

★ Syresätt hjärnan. För ni vet känslan när man börjar känna slig riktigt sunkig och trött i huvudet för att man tittat på en skärm/pluggat så länge. Motarbeta detta lite med lite djupa andetag till magen. Att sträcka på dig ibland och inte minst återkommande omgångar frisk luft.

★ Vatten. Du blir piggare.

★ Kaffe, funkar alltid för mig hihi. MEN, det är heller ingen dålig idé att varva in med matcha och té. Det är både koffeinet och för mig placebo-produktivitet att ha en kopp bredvid mig. Det betyder i min värld MAKE SOME MAGIC typ haha.

★ TRÄNING. Gör detta dagarna du har som mest så får du shit done. Ditt DOPAMIN, som jag sagt 100000 ggr. Detta utsöndras under träning och är grunden för ditt belöningssystem och därmed din känsla av motivation. Dessutom blir kroppen aktiv och du får en god återhämtning under natten.

★ MEDITATION. NI VET. Lägg in detta åtminstone en gång under din packade dag för att få MER tid. Du blir mer strukturerad och produktiv samt piggare och fokuserar på att styra bort tankar som kan störa fokuset.

PUSS

Gillar

Kommentarer

IP: 82.99.3.229