Hur du skapar en produktiv vardag som egen företagare/hemmajobbare

Jag pratade med en kompis som också jobbar som egen företagare om hur man gör för att på ett effektivt sätt få säker gjort, och här ska jag samla alla mina tips för en så lyckad tillvaro som möjligt där vi får till den bästa strukturen och får saker gjort. Liksom bara en struktur som hemmajobbare eller egen företagare.

★ GÖR INTE ALLT PÅ SAMMA PLATS - Framförallt skapa en jobbplats
Sov i sängen, mys i soffan osv. En av mina största förändringar var att köpa ett skrivbord. Att liksom skapa en arbetsplats. Innan jobbade jag från soffan, och då är det lättare att sitta kvar i soffan för länge utan att jobba, men med ett skrivbord blir det tydligt om jag sitter vid skrivbordet eller ej. Skrivbordet är också en plats jag lägger brev, fakturor osv så hela bordet år förknippat med jobb och To-Dos. Jag vet att jag ska sitta där och jobba, men innan jag hade skrivbordet fick jag inte den naturliga påminnelsen kring att jag ska jobba i soffan, eftersom den eegentligen är till för att ta det lugnt i.

★ Bete dig som du har ett vanligt jobb
För du har det, hur skulle du gjort om du hade haft anställda? Hade du sagt att de kunde titta på TV hela dagen. Nej du hade nog velat att de skulle komma igång och vara produktiva vid 8/9. Hur hade du gjort om du själv var anställd? Hade du legat i soffan hela dagen för att någon annan ska betala ut din lön? Nej. Så varför skulle du göra det i ditt företag. Jag har som en regel att främst träffa vänner på kvällar och helger, om ingen vill jobba tillsammans - så jag blir TVUNGEN att fylla ut mina dagar med mitt jobb. Detta innebär också att man fixar sig redo, för att påminna kroppen att vi övergår från mysvibe till produktivitet osv.

★ Gå till jobbet
Folk tar sig till jobbet vilket också hjälper hjärnan gå in i att man kommer till ny plats och ska vara redo. Gå inte från soffan till skrivbordet (reminder to myself) utan gör dig redo, och gå sedan på en promenad och sätt dig sedan vid ditt skrivbord/där du jobbar och jobba! Man behöver frisk luft också.

★ Planera din vecka
Jag har en kalender man skapar veckorna själv i. Så, personligen gör jag så att jag först skriver upp ALLT i kalendern i mobilen, sen på söndagar på skriver jag in planeringen i veckan som kommer och lägger upp den på mitt skrivbord där jag ska vara på måndag morgon vid 8/9. Sätt på dig kläder innan du börjar jobba.

★ Ha en To-Do lista och planera
Skriv upp alla To-Dos på en lista, prioritera dem. Sedan avverkar du dem på jobbet, och strykar dem, för att skriva upp nya To-Dos när de kommer upp. Sedan jobbar du med listan. Skulle lista bli tom innebär det egentligen att du har nått alla dina mål, och det är ju svårt, för vi skapa nya mål. Så, använd dina mål, tänk ut vad du kan göra för att nå dem, och skriv upp dem som To-Dos.

Här är det bild på 1 block, men ha ett planeringsblock och ett To-Do-block.
I planeringen skriver jag upp allt från hur kommande året ser ut, till hur jag lägger upp ett samarbete. Sedan använder jag denna planering + mina mål (egentligen en sida i planeringsboken) för att fylla på To-Dosen.

★ Varva upp med att jobba på fik
Kanske med någon kompis som också jobbar hemifrån? Miljöombyte.

Gillar

Kommentarer