Mina 9 bästa tips för att lämna din ångest

Ska jag säga vad som är helt okej, ju att man gör fel, eller har ett beteende som inte gynnar än, för vad som är såååå magiskt är att detta ger väldens utrymme för att man ska kunna må bättre och bli en bättre människa. För som NI vet har jag fram och tillbaka mötts av tårar och ångest. Olika mycket under olika perioder. Men det absolut fantastiska är nu att jag verkligen gör aktiva handlingar och frågar mig "vad hände där, vad kan jag göra år det, varför känner jag så?"


Jag har tidigare haft ångest FÖR att jag har ångest, då jag inte vill ha ångest haha, men har nu kommit och jobbat med den uppenbara insikten att det handlar om att ändra beteendena och tankemönstrerna som LEDER till ångesten. Liksom som att en Narkoman fullt accepterar sig köpa narkotika, men piska på sig när det kommer avtändning. Om vi jämför detta med mitt läge försöker jag nu istället "köpa narkotika". Hänger ni med? Jag ska i alla fall lyfta olika saker som genererar ångest för MIG, och hur man kan ändra på dessa saker för sett kontrollera utfallet och sedan bara låta de tårar och känslor som kommer komma.

Passion
Låt din passion få höras, detta är vikten i att följa drömmar och mål, du får vara passionerad och lyckas och nå fram med dina största gåvor.


iPhonen
Ajajaj. Den är tyvärr en RIKTIG trigger. Jag har förut trott att det hala rört sig om att OM jag inte hänger med folk varje dag, så får jag ångest, men har testat att leva utan mobilen desto mer, och inser att det hela handlar om att inte liva i sitt liv, utan genom en telefon. Så vad jag gör är att VARJE DAG lämna lägenheten utan telefonen MINST 1 gång, och att göra det skapar en helt annan upplevelse av att gå ett stråk eller sitta på en plats. Man får ut SÅ MYCKET MER av sitt eget liv genom att BARA vara i det. Och även om man inte är inne på appar tar telefonen uppmärksamhet och medvetenhet FRÅN annat man kan fokusera på. Detta är viktigaste punkten som gett mig helt otroligt mycket då det är många faktorer i telefonenen får mig skapa ångest.

Hjälp en annan
Fokusera inte bara på dina bekymmer, släpp dem och fråga en vän hur den mår och inte för att övergå till att bara prata om dig, utan för att hjälpa vännen. Du hittar både verktyg, är en bra person, och skapar värde för de du värdesätter. Sedan behöver det inte vara av så "egoistiska" själ att det handlar om att du värdesätter personen, lika om inte ännu bättre är att hjälpa en främling. Allt handlar inte om oss själva.

Rörelse
Jag fick en kommentar kring om min stegchallenge inte kunde bli lite hetsigt - och jag förstår, har man haft en ätstörning där allt gick ut på att räkna steg, eller att man värderade sig utifrån hur många steg man gick så kan ju kontrollerande av detta ge motsatt effekt, mycket av detta handlar om våra egna programmeringar. Jag har också haft som mål att inte ha telefonen med mig överallt så har inte ens kunnat kontrollera detta, utan vet föst nu när jag har en stegräknare att resultatet stämmer.

Hur som helst så handlar min ikke-rörelse ångest inte om att jag tror att jag blir tjock eller att jag känner mig oduglig om jag inte rör mig, utan jag i min ADHD blir understimulerad och det blir konstigt med mina signalsubstanser. Speciellt om jag i det mer stilla formatet matar ut hela dagliga dosen i telefonen. Rörelse får mig helt enkelt att skapa positiva signalsubstanser.

Hårdträning
Denna är nästan mest spännande. Man kan säga att både träning och ångest är en typ av smärta men att ångest leder till negativa konsekvenser och träning till positiva. Känner jag någon typ av ångest kan jag ta någon av dessa vägar. Antingen har jag ut denna explosion i träning, eller så tar jag ut den i ångest. Jag kan också mäta smärtan av ångest i träning, och inser varje gång att upplevelsen av att ligga på nästan sin maxpuls inte ens är in närheten av lika jobbigt som den ångest jag kan ha. Detta blir ett sätt att KUNNA ge allt och under stunden av tuff träning tänka "jag har uppenbarligen klarat så mycket värre", vilket skapar en viljestyrka och ett krontroll av utlopp. Dessutom lär denna hårträning en att inte bli lika påverkad av tuffa situationer och men skapar mental styrka. OCH, igen alla signalsubstanser som bildas. Jag hade ingen aning om hur mycket jag behövde detta innan jag tillfälligt slutade gymma under coronaperioden.

Fatta beslut och gör det själv
OM vi börjar med att bara fatta beslut. Jag tycker det finns en vikt i att hantera saker. Att låta givande ligga kvar, och det som inte ger eller snarare ligger och drar - avlägsna, för tänk att OAVSETT vilken fokuspunkt du tänker på i DITT LIV, så känner du "damn, detta går bra och detta är kul!".

Att alltid fråga andra hur man ska göra är ett sätt att minska på tilliten till sig själv, för varje gång man stöter på beslut så frågar man ju någon annan. Hur ska hjärnan då tro att DU vet? När jag valde att avsluta min tid på Slash.ten models visste INGEN. Jag hade nämnt det för mamma innan, men sa bara att det var en tanke och ja, så bemötte hon det också, "Ja det finns ju olika sätt att tänka kring det", ish. Jag fick en känsla av power att fatta detta beslut, och skulle jag ångra mig har jag ingen att skylla på.

Meditation
Kanske viktigast av allt - att meditera, och tyvärr denna punkt av dessa jag är sämst på, men fortsätta påminna mig själv och öka på detta. Under meditation så övar man hjärnan att intre reagera på yttre intryck, och dessutom skapar man möjlighet att lyssna till vad som sker inom en, vilket är grundläggande för att förstå vad kroppen försöker signalera vid ångest. Det är som att gå till psykolog sig själv.
Åter igen vill jag tipsa om DENNA meditation som gör underverk.

Frisk luft och dagsljus
Att komma ut mitt på dagen, INTE först när solen börjat vända, det gör grejer. Och ja, då har man ju inte med telefonen. Dessutom så är det bra att inte ta på sig solglasögon det första man gör.

Skriva
Slutligen är min sista punkt att skriva, detta ger klarhet i VAD man tänker om det känns otydligt. Skriv och red ut vad som är vad. Denna blogg är kopplad till denna punkt fantastisk för mig. Det är så allt börjat för mig, att jobba med mig själv. Jag inleder ju varje morgon med att skriva och skrivet precis som om det bara vore för mig även om jag älskar att ni tar del <3

Gillar

Kommentarer

ineees
ineees,
Så bra tips Greta!! Din blogg är grym!
nouw.com/ineees
greta
greta,
ALltså gud du ÄR SÅ FIN <33333333
nouw.com/greta
corneliakarlsson
corneliakarlsson,
Håller med Ines!!<3
nouw.com/corneliakarlsson
greta
greta,
MEN VA vad är du för gullis ?? <33333
nouw.com/greta