OM AHDH del 3. Strategier och relationer

Denna del kommer att se lite annorlunda ut. Det var i tisdags som jag skulle ta blodtryck och plus, och därefter gå på del 3 i min ADHD-utbildning.

3 minuter innan allt börjar får jag information som ställer mig i chock, bokstavligen chock - jag tror aldrig jag varit chockad på detta viset förut.

Blodtryck och pulstagningen omvandlas till ett terapisamtal. Jag sitter därefter med läkaren medan hon förbereder för undervisningen, medan tårarna rinner. Mina föräldrar kommer och jag får inledningsvis sitta ute och prata med dem. Jag bestämmer mig för att försöka ta del av informationen men känner hur det kommer vågor av tårar och en illamåendekänsla som får mig vilja springa till toaletten. Av de knappa 2 timmar utbildningen skulle pågå, tror jag mig kanske ha varit där inne i 20 minuter och jag tänket istället skapa min egna version av denna del då jag faktiskt jobbat den del med strategier för att förenkla min vardag.

Något som jag faktiskt hörde var tyngdtäcket och melatonintabletterna. Hittills har jag bara haft en natt där jag har haft svårt att somna (vilket var PRECIS när jag börjat med medicinen) så jag tror inte jag kommer ha något större behov av detta, men det kan vara skönt för andra att veta.

I övrigt pratade de om stöd en del, och vad jag vill kommentera i detta är hur avgörande det varit att av alla man älskar plötsligt får en helt annan förståelse, liksom oavsett vem det är. Det är skönt att personer utifrån vet och har lättare att förstå mig när de VET att jag har ADHD. Utan att rättfärdiga det hela, vet jag att människans hjärna älskar att få svar - allt vi inte förstår är lite konstigt, vilket är en känsla jag låtit mig bära i så många år.

Eftersom jag fick min diagnos så sent har jag själv fått se alla tankar, och beteenden som uppkommit och har dragit många egna slutsatser om strategier som hjälpt mig. Jag tänkte sammanfatta dem här.



★ Taktik för att inte glömma
En del av ADHD är att man väldigt lätt glömmer något andra hade kunnat parkera. Därför har jag en strategi att när oväntade saker uppkommer, avklara genast eller sätta upp en påminnelse. Sedan öppnar jag aldrig meddelanden jag inte kan svara på i stunden, i så fall ska man kunna göra dem olästa igen.

★ STÄNG AV NOTISER
Dessa stör hjärnan för ALLA, men har man ADHD kommer man av sig av"naturliga" störningsmoment och notiser är verkligen bara ONÖDIGT! Keep doing what you are doing! <3

★ Att skapa struktur
När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet bestämde jag mig för att inte ta in något jag inte skulle ha nytta utav och sedan sortera alla utrymmen, nu har jag kvar det så men brukar bestämma OK idag ska jag städa kylen, idag ska jag rensa garderoben, idag ska jag slänga skräp osv. Samma gäller när jag plockar ut diskmaskinen. Då försöker jag lägga gafflar bredvid varandra, koppar osv osv, för att när jag plockar ut tänka, att jag ska ta alla koppar, sen alla gafflar, sen skärbärdor ex. Anledningen att jag gör så är det att man med ADHD ofta har kört slut på sitt dopamin och därför tycker det är SJUKT tråkigt. Därför gör jag en liten lek av det. Jag gör även ett belöningssystem av att, OK plocka ut översta hyllan och sen kan du dricka kaffe, ex.

★ Gör saker NU
Kommer jag hem plockar jag alltid upp väskan på en gång, och sedan lägger jag allt på sin plats. Jag kan tänka länge att idag ska jag träna, och gör därför tidsscheman för att det ska bli av.

MEDITERA
Helt avgörande i att må bra, gå ner i varv, dämpa inre hyperaktivitet, bli strukturerad och låta lyckan lysa inifrån.

Träna
Superviktigt! Allt kommer att gå jämnare därefter, dopaminen blir positivt påverkad, hyperaktivitetetn mindre, man blir hungrigare (bra när man tar hungerdämpande medicin sa dem) och man sover bättre.

★ Låg konsumtion av alkohol och socker
Med ADHD söker man kickar, och har tendenser till beroende, vilket jag alltid känt av. Alkohol är jag dock långt ifrån beroende av, mer eventuellt allergisk mot och försöker fortfarande hitta en balans i mängd.

★CHANGE UP YOUR ENERGY TO MAGIC★

Hoppas detta ger er alla något oavsett ADHD eller inte!.

  • ADHD

Gillar

Kommentarer

Skriv kommentar...
IP: 82.99.3.229