Svar på kommentar ang att få till kosten utan att skapa någon brist

Jag fick en kommentar på inlägget om hur min obalans i kroppen inte längre är en obalans. I detta visade jag bilder på hur jag då såg ut efter testat X antal dieter/metoder och haft olika fixaidéer samt avstått från de flesta animalier under en längre tid, men även bild på hur mycket starkare och mer vältränad jag blivit av egentligen att bara släppa på allt, men ändå träna järnet och bara njutit. HÄR har vi inlägget.

Kommentaren jag fick såg ut såhär:

"Kan du inte dela med dig av hur dina måltider ser ut. Är så svårt att få till kosten så att de är jämt fördelat näringsmässigt utan att man får nån brist?:)"

Och SJÄLVKLART kan jag det. Men jag vill understryka att min nyckel nog varit att släppa på allt. Jag försöker leva enligt vad jag mår bra av både gällande vad jag tycker är kul, gott, blir stark av, osv, och detta är helt ärligt, och jag lovar att jag åt striktare under tiden jag var mer svullen och i obalans. Åt aldrig pasta eller liknande då. Vi snackar alltså om att må bra på alla plan. MEN upplever att jag har väldigt bra balans så tänkte säga några saker jag gör:

- Brukar inte äta på morgonen, så varje dygn får magen vila ganska många timmar. Kör inget exakt utan brukar mer inte käka frukost direkt när jag vaknar utan först några timmar senare. Kanske vid 10-11. Inget tvång dock, utan i min morgonrutin är det bara att jag börjar med kaffe. Har dock havremjölk i.

- Sedan gillar jag generellt att äta "bra mat" eller mat från grunden, men förekommer även för mig en hel del "halvfabrikat" såsom fiskpinnar, pyttipanna osv. Men jag tror att mitt intresse för att laga mat hjälper mig att äta bra mat. Lagar aldrig med reducerade produkter, utan grädde jag använder är i regel vispgrädde, creme fraiche är ingen light, allt är bara vad det är. För även om allt detta innehåller mer kalorier så blir man mättare och skippar alla konstiga tillsatser som kommer med att köpa en reducerad produkt. DÅ tillsätts massa bindningsmedel osv.

- Sedan tar jag lite kosttillskott men detta är lite sporadiskt bara. MSM när jag har ont i handleden, magnesium när jag kommer ihåg osv.

- Sedan är det träning, frisk luft, meditation och kallduschar som gäller för mig för att hålla uppe välmåendet.


Balansen i helhet är verkligen nyckeln. När du upplever att du har balans har du nog balans. Jag tror kroppen är väldigt flexibel även om vi är allätare. Men allätare betyder inte att vi ska ha massa konstigheter, utan tänker typ att allt som fanns förr i tiden är ganska lätt för vår kropp att tolerera. Lever inte för att äta så strikt som möjligt, men jag lever för att må så bra som möjligt och så länge jag upplever att minkropp klarar saker så låter jag mig leva så.


NU till maten. Har tagit det senast fotade rätterna från kamerarullen vilket blir ganska representativt för vad jag äter. Vad som egentligen behövs adderas för en bättre bild är alla filskålar på morgonen, samt chokladen på kvällen. Alltid någotn ruta marabou typ. Kommer med lite kommentarer till rätterna.

Två luncher: äter alltid mindre till lunch än middag då jag äter frukost väldigt sent. Vänster har vi grönkålssallad, grillierad kålrot och väldigt bra köttbullar, från Lindströms. Höger har vi 4 fiskpinnar, en smörstekt potatis, sås på creme fraiche och majo, valnöt ish.

Förberedelse från en pasta carbonara. Kommentar jag vill lägga här är att jag alltid använder vanligt smör och olivolja. Skulle inte köpa hem typ milda/margarin och rapsolja/matolja.

Gårdagens SJUKA pasta - kommer med recept och en laxpasta på färsk lax, spenat, parmessan, grädde.

En rätt jag tycker är sjukt bra. Ni ser typ innehållet. Lagade kycklingen och rotfrukterna i ugnen. Kokade broccolin. Kall sallad.

tacos från i lördags hos Uffe, Gustavs pappa. Nellie - Gustavs brors fru hade gjort egna pitabröd som bertår av vetemjöl, smör, salt och vatten. Sjukt goda. Höger är en vanlig Pad Thai som = standard efter kvällsträning.

Panikhungrig på stan = chorizo på drottninggatan.

En till bra rätt a la kyckling, broccoli, grädde, osv i ugn. Kokt potatis till det.

Slutligen vill jag visa en ganska fräsch efterrätt a la apelsin med saffransoch nejlika-grädde, överriven vit choklad och torkade tranbär.

  • MAT

Gillar

Kommentarer

Sigg2
Sigg2,

Tack för detta! Gärna fler inlägg runt ikring ämnet och balansen. Tror de behövs i den tiden vi lever i nu:)

greta
greta,

åh vad fint att höra <333 skriv om du mer mer specifika önskemål 😊

nouw.com/greta