Tanke - känsla - beteende och sömn, kost och träning

Vi har, eller, jag har åtminstone mycket pratat om och tänkt på tanke - känsla - beteende. Vardera av dessa leder till de andra två. Tanke leder till känsla och beteende. Känsla leder till tanke och beteende och beteende leder till tanke och känsla.

Har man ett svårt beteende gäller det till exempel då att försöka bryta tanke, det är ofta lättare än känslan som redan kommit. Man kan också försöka böja andas lugnt. Har man istället en extrem tuff känsla kan man påverka handlingen, ex att andas lugnt, det hjälper kroppen att förstå att allt är lugnt. Ni förstår - man kan alltid på ändra på något, vilket då påverkar alla dessa tre faktorer, och har man fastnat i att ena griper tag om en, ja ändra då på de andra.

Nu tänker jag gå in på del 2 av detta, vilket är sömn, kost och träning vilka alla har spelat roll för våran evolutionära utveckling. För precis utfallet som kan styras här och nu, som handlar om: tanke, känsla och beteenden, påverkas också enormt mycket av sömn, kost och träning. Egentligen är dessa alla beteenden, så man kan säga att de går under beteende-kategorin.

Sover man dåligt, ja då har vi bäddat för att bli trötta (känsla) och eventuellt få skapa glada tankar. Dessutom är detta beteendet det som i högsta grad påverkar de andra två benen, kost och träning. Är vi trötta tenderar vi lätt överäta, men vi dras också till socker. Träning vill man ofta känna sig uppladdad inför. Äter man dåligt, får man sämre träning och sämre sömn, och tränar man inte så sover man åtminstone inte lika bra som OM man tränar, och åtminstone när jag ser till mig själv gör träning att jag skapar ett sug till väldigt bra, styrkande mat. Träning ger dessutom endorfiner till hjärnan och en bra känsla, och rätt mat påverkar vår koncentration, hur vi mår osv. Det finns ju faktiskt något som heter klinisk depression.

Så ni hör ju, detta är precis varför vi ska få koll på alla delar. Tanke, känsla, beteende, men också sömn, kost och träning. Alla faktorer spelar roll för varandra. Jag skulle 100% vilja säga att detta är basben att fokusera på för att ha en stabil grund. Och ja, detta ligger i min utbildning att lära mig och där därmed faktabaserat.

Massa kärlek och glöm inte vikten av träning, sömn, kost, tankar, känslor och beteenden.

Gillar

Kommentarer