Tips från att du är sjuk till att du blir frisk

Ni vet ju hur nice jag tycker det är att vara sjuk - inte särskilt nice, så därför har jag blivit lite av en konung när det gäller hur man ska hantera detta - både för att bli friskare OCH för att liksom må lite bättre i sjukdomen. Och, jag skriver dem i inbördes ordning. Från att du ligger där bajsdäckad och sjuk till att du blir frisk.

SOVA
Okej, såklart SOV, sov som bara den, så mycket du kan. Inga alarm, utan ut med det bara. Detta är tveklöst bästa medicinen. Du gör detta så mycket och länge att du inte kan sova mer.

Då är det dags för att.

DUSCHA
Det är nästan som man tror att man mår lite bättre bara man blir renare. Ja du kanske är sjuk i 5 dagar till, men tvätta håret ända, man känner sig piggare. Efter många timmars sömn och någon dusch så är man nästan redo för världen igen. I alla fall i jämförelse med innan.

Nu när man är ren, lite mörbultad men ändå har liggskav måste man börja fokusera på att ladda upp med energi - har du sovit i dagar hoppas jag du själv tänkt på detta innan, men nu är det god tid för att...

ÄTA
För mig funkar absolut bäst ren, enkel mat, som är lättsmält. Typ ris och lax, potatis, ägg, avokado, och sen citrus efter sug. Allt väldigt spännande blir lätt för mycket för min kropp när jag är sjuk och kroppen bara har fokus på att bli frisk igen.

★ DRICKA
Självklart är detta sjukt viktigt. Massa stilla vatten. Pukka/yogi/ört-te och citronvatten. Men också Golden latte. Kombucha är också bra, men ta det bara om du känner dig mottaglig. Tryck inte i dig om det tar emot liksom.

★ SKIT I ALLT
Absolut, var kreativ och hitta på spännande små projekt om du är där och orkar, men annars, skit i allt, du är frisk en annan dag och då kan du ta dig för världen. Nu är du trött och behöver vila. För att tala för mig själv blir jag bara frustrerad när jag försöker komma någon stans utan att vara där i huvudet.

Istället kan du titta på

SERIER
Börja se en serie. Jag vet det kan vara lite tufft första avsnittet men sen är det bara att mata avsnitt efter avsnitt. Ta något safe card många rekommenderar så kommer du med största sannolikhet också bli hooked. Somna gärna mellan avsnitten så att du vilar och se var du står i din sjukdom. Gör detta tills du känner dig liiiite piggare.

Sedan när du väl känner att du har vilat en massor och varit sjuk i några dagar, svettats ner lakanen, så är det dags att

★ BYT LAKAN & KLÄDER
Det är dags att säga bye bye till alla gamla bakterier och känslan av sjukdom. Byt kläder, sätt på dig sköna hemmakläder istället för pyjamas, borsta håret, tvätta ansiktet och byt lakan. Sen lägger du fram en ny pyjamas du sover i ikväll.

För när du vaknar morgonen därpå kommer du med 97% sannolikhet ha hjälp dig själv känna dig näääästan frisk, och då, då DÅ har vi en härlig dag att ta oss igenom.

★PEPP/PLANERING
Nu behöver du inte skita i allt längre, utan om du vill kan du öppna kalendern och se över vad som kommer sen, börja göra lite kul planer. Kolla vilka pass som kommer i nästa vecka på ditt gym och skriv in dem i kalendern, plugga kanske lite om du gör sånt, drick kanske första kaffen!? Jag brukar aldrig dricka kaffe när jag är sjuk men jag vet att så fort jag känner sug efter kaffe igen är jag på en fantastisk bättringsväg. Tillsammans med kaffet så brukar jag efter 824924 h vila komma på en massor av idéer. Kanske läs en bok i annat fall. Gör saker som får dig att känna dig lite intellektuell och redo för vad du gör när du är frisk.

PROMENAD
Nu när vi är typ helt friska kan vi gå på en promenad. Få frisk luft, kanske stretcha lite och sen kan vi köra igång som vanligt imorgon igen. <3 Lyssna på en podd, på trädens brus eller dina egna tankar. Vad som känns bra för dig.

Hoppas ni gillade detta inlägg, jag vet en jag hjälpt i alla fall, som heter Greta, hihi. PUSS

Gillar

Kommentarer