Wim Hof - The Iceman

Fortsatt update på utmaningsveckan kommer här; igår GICK jag till stan från Sollentuna, det är 14 km och något jag aldrig gjort förut, och dessutom avslutade jag dagen på 31K steg. I stan mötte jag Tilde och vi drog till ångbåtsbryggat, satte oss i solen med varsitt glas vin, så trevligt. Vattnet bokstavligen glittrade och nu har jag bränt mig lite haha. Har tom lite taning line efter min strumpa.

Jag har fortfarande inte riktigt kommit på dagens utmaning men grundinspirationen till dem alla är Wim Hof. Det är via hans andningsövning jag i måndags höll andan i 3 min och 40 sek. Det är även därför jag sedan badade när det var så jäkla kallt. Han är även känd som The Iceman om det låter bekant och här kommer lite kul fakta från wikipedia om vad han gjort:


"Han har slagit världsrekordet för världens längsta isbad med en varaktighet på 1 timme, 52 minuter och 42 sekunder.

2007 klättrade han upp till höjden 6,7 km på Mount Everest, men misslyckades att nå toppen efter en fotskada.

2009 nådde han toppen på Kilimanjaro på två dagar iförd endast kortbyxor.

2009 sprang Hof ett maratonlopp norr om polcirkeln i Finland på tiden 5 timmar och 25 minuter iförd endast kortbyxor. Temperaturen var nära minus 20 grader Celsius. 2011 sprang Hof i ett annat maratonlopp i Namiböknen utan vatten.

Hans metod "Wim Hof method" har studerats av fysiologer och läkare som kunnat påvisa viss viljemässig påverkan på det autonoma nervsystemet hos försökspersonerna."

På proaktiv naprapati har jag även hittat detta om hans metoder, och detta är precis vad som intresserar mig något enormt.


-------------------------------------------

Wim Hof Metoden går ut på att via andning, fokus och kyla påverka vårat autonoma nervsystem.


Autonoma nervsystemet: sköter de flesta livsviktiga funktioner som tex andning, hjärtfrekvens & matsmältning i bakgrunden medans vi kan tänka på annat. Immunförsvaret påverkas kraftigt av vårat autonoma nervsystem. Fram tills att Wim hävdade annorlunda så har autonoma nervsystemet tros var opåverkat av vår viljekraft. Nu får biologiböckerna skrivas om...

- Vår andning förser kroppen med syre. Syret är viktigt för att effektivt kunna producera energi i kroppen.

- Hur vi tänker och fokuserar påverkar oss. Studier på mindfulness baserad meditation har påvisat en reducerad aktivitet i sympatikus (stress) systemet.

- Kyla förstärker de fysiologiska svaren. Studier har visat att köldexponering har en positiv effekt på immunförsvaret med en ökning av vita blodceller.

Gillar